torstai 26. toukokuuta 2016

Saariselkä 2016

Huomasin, etten ole ehtinyt kirjoittamaan Saariselän reissusta sanaakaan tänne. Korjaan asian pienesti kuvilla, mutta suurimmat runot säästän tällä kertaa.

Reissuun lähdettiin ekan (ja varmaan vikan..) kerran ilman omaa autoa. Lentokoneella aikaa ei toki kulunut matkusteluun sitä koko päivää, vaan hassut 1,5 tuntia, mutta kyllä se autolla ajelu tuonne pohjosiin on vaan sairaan siisti juttu ja niin iso osa sitä koko matkaa. Kun lähdettiin Hyvinkäältä aamulla, oli sellainen pikkupakkanen eikä juuri lunta, koneesta ulosastuessa pakkasta reilusti ja hankeakin reilu metri.

Lentokentän bussi oli kyllä iso pelastus, kun se kuljetti melkein majapaikan ovelle. Oltiin reissussa Jarkon sukulaisen ja hänen perheen kanssa, ja meillä oli varattuna huoneisto aivan keskustan tuntumasta.

Matkan aikana oli tarkoitus lasketella ja vaan hengailla. Laskettelupaikkana Saariselkä on sellainen, ettei mun lainen laskija ihan kauhean pitkään siellä jaksa olla. Kuitenkin kävi hyvä tsäkä, sillä Saariselkä Ski järjesti "Mimmit mäkeen" tapahtuman. Tapahtuman mainoksen löysin facesta ja sen piti olla k-30, mutta pääsin kuitenkin mukaan. Hinta oli jokin tosi pieni, tyyliin 50€ sisältäen 3h opetusta joko suksilla tai laudalla, välineet, hissilipun, tuote-esittelyjä ja pientä purtavaa. Tykkäsin kyllä tosi paljon!
 Koska olen laskenut koko elämäni suksilla, ja nytemin parin vuoden ajan kerran talvessa olen taistellut oman lautani kanssa aina luovuttaen, koin lautaopetuksen erittäin hyväksi. Oltiin ainoita etelä-suomen osallistujia koko porukassa, kaikki muut n. 20 naista oli paikallisia :D Lautailijoita oli vain yksi mun lisäksi, eli saatiin todellista privaatti opetusta, ja tasokasta vieläpä!

Tuona päivänä opin lautailemaan auttavasti, mutta kotirinteessä Sveitsissä kun kävin kokeilemassa en päässyt edes puolta rinnettä alas ilman kaatuilua.. Ehkä ensi talvena uusiksi, mutta opettajan kanssa vielä. Opettaja oli tosi rauhallinen, kekseliäs ja koitti itse juttuja ennen kun alkoi opettaa jos tarvittiin jokin uusi tapa oppimiseen.

Luentoina oili Partioaitan luento oikeanlaisesta pukeutumisesta rinteeseen ja oikeasti nyt avautui silmät sille että toppatakilla ei rinteessä tee yhtään mitään, vaan aluskerrastot ja kuoritakki on avainsanat. Paikalla oli myös apteekki, joka myi kauneudenhoitotuotteita edullisemmin kuin muutoin. Tosi kiva tapahtuma, ja niin edullinen!

Kermana kakunpäälle siellä järjestettiin arvonta, jossa voi voittaa viikon laskettelusetit ja liput rinteeseen. Ekana arvotulla oli jo kausari, joten arvottiin uusiksi. Meidän iloksi reissukaveri voitti sen! Näin ollen saatiin yhdet vermeet lainaan, ja kun mä sain henkilökuntahintaan rinteeseen liput niin ei tullut kalliiksi! Jatkossa kyllä roudaan omat vehkeet mukaan, sillä lainavälineet on niiiiin huonot ainakin mulle.. Nyt siis vuokrattiin kaikki.

Käytiin parina päivänä laskemassa, mutta tuuli oli sen verran kova, ettei me kauaa jaksettu. Rinteitä on sen verran vähän, ja nyt kun niistäkin oli 3-4 suljettua ja vain 3 hissiä auki niin oli vähän laimeeta.. Maisemiakaan ei oikein nähnyt lumituiskun takaa. Niinpä rinneravintoloissa meni suurin aika :D

Mimmit mäkeen - pinkki Lapin Kulta liivi oli paras :D

Löydettiin vielä kuksat kivalla lisällä, joten ostettiin, vaikkei ne välttämättä olekaan aidot pahka-kuksat. Sain itse kirjoittaa nuo nimet ja myyjä sitten poltti ne. Hintoja en enää muista tarkalleen, mutta jotain 15€ luokkaa nuo olivat kappaleelta. Oltaisiin saatu vielä seuraavana päivänä päivämäärät noihin, muttei muistettu viedä.

Reissu ei mennyt ihan nappiin kaikilta osin, joten viimeinen yö vietettiin eri majapaikassa. Otettiin hotellihuone (ei tosin tätä igloa) ja siirryttiin sinne. Majapaikan vaihto oli meille ehkä koko reissun huipennus. Tavattiin siellä safarityöntekijöitä, jotka lupasivat että työharkkaan olisi mahdollista mennä, ja syksylle hakea töihin,. Käytiinkin seuraavana päivänä siinä toimistolla juttelemassa. Alkuun meinasin tätä ihan todella vaihtoehtona, mutta nyt kevään myötä olen todennut ettei se ainakana nyt ole mahdollista.
Majapaikan ravintolassa tuli katsottua jääkiekkoa ja pelattua paikallisen VPK:n hyväksi Bingoa. Palkinnot oli huiseja, mutta harmiksemme emme niihin päässeet käsiksi vaan paikalliset vei safarit ja lahjakortit tällä kertaa.

Viimeisenä päivänä kun vielä oli aikaa, käytiin lillumassa kylpylässä. Ihan kivaa ajanvietettä, mutta ei muuten ihmeempää :D
Pääsin opettamaan laskettelua ja sain sitä kautta ohjauskokemusta. Pisin pulkkamäki jäi tällä kertaa kokematta, mutta uskoisin, että me toistekin Saariselälle eksytään tavalla tai toisella. =)
Saariselän ehdoton vahvuus Rukaan, Leviin, Ylläkseen jne verraten on aito Lappi.