keskiviikko 30. syyskuuta 2015

Kiipeily

Maanantaina käytiin kiipeilyn perusteita varustehuoneella. Käytiin läpi kiipeilyn historiaa, kiipeilyn jaottelua ja tietysti pääjuttua eli turvallisuutta ja turvalaitteita erilaisia solmuja unohtamatta. Iltapäivällä päästiin harjoittelemaan vähän käytännössä näitä juttuja.

Käytiin läpi varusteita ja niiden käyttöjä. Nimet on edelleen mulle haastavat muistaa, mutta uskoisin niiden iskostuvan selkärankaan kun vaan tarpeeksi käyttää.


Prusik-naru on "varakäsi" mikäli laskeutumisessa käsi irtoaa narusta. Prusik-naru pysäyttää narun juoksun. 

Heittokasi on yksi kiipeilyn perussolmuista. Heittokasi kiinnitetään valjaisiin sulkkarin avulla. "tavallinen" kasi solmitaan suoraan valjaisiin kiinni.


Kun solmuja oli harjoiteltu tarpeeksi siirryttiin koulun pihalle harjoittelemaan käytännössä varmistamista.






Ideana oli siis vuorotellen parin kanssa harjoitella varmistamista kiivetessä ja laskeutuessa narun syöttöä. Homma oli yllättävän haastavaa tasasella maalla. Varmistaminen on viisi vaiheinen: perusasento (oikea käsi narussa, vasen jarruttaa niin että ATC solkeen tulee kulma eli käsi ATC alapuolelle. Veto oikealla kädellä, nosto vasemmalla vähän ylös. Vasen alas, oikea kiinni ATC alapuolelle -> kiristys, vasen siirtyy oikean päälle, oikea käsi takaisin naruun). Teen siis ns. väärin päin varmistamisen, vaikka olenkin oikeakätinen. En osannut lainkaan tätä toiselta puolelta.






Alhaalta kuvattuna ATC kiipeilijän ollessa kiinni (= tässä tapauksessa seisoo siis maassa..)


Tottakai piti vähän leikkiä..
Kun puissa oltiin hilluttu tarpeeksi käytiin tekemässä oikea laskeutuminen 3 m korkeudesta. Mua ei jännittänyt yhtään ajatus laskeutumisesta etukäteen mitä vähän ihmettelin, mutta tiesin että laskeutumisen alussa on varmaan vähän haastetta. Kun pääsin seinämän reunalle josta piti tulla alas menin ihan lukkoon ja kesti tosi kauan että uskalsin irrottaa jalan seinän reunalta ja jäädä valjaiden varaan. Jälkeenpäin kun saisin tehdä toiseen kertaan uskoisin sen sujuvan hyvin, nyt kun tiedän miltä valjaat tuntuu jne. Huomasin vaan että yksi ryhmäläinen alkoi hikeentyä ihan kunnolla siitä kun mulla kesti tuo siirtyminen jonkun aikaa. Oon useasti sanonut että oon tehnyt paljon sellasia juttuja nyt koulussa mitä en normaalisti tekisi enkä varmaan edes omassa kaveripiirissä uskaltaisi. Nyt kuitenkin oon huomannut, ja juttujen perusteella myös muut on huomanneet, että yhden ihmisen asenne vaikuttaa siihen miten jokainen toimii ja tekee ryhmässä asioita, eikä ehkä niin hyvälläkään. On tosi raskasta kun opettaja on läsnä se, että yksi vetää jotain ihmeen "minä olen paras roolia" ja kun opettaja on toisaalla tuntuu siltä kun arvostus toisia opiskelijoita kohtaan laskee ja se kaikki mitä tapahtuu opettajan läsnäollessa on vaan jotain kulissia. Tossa mun laskeutuessakin kommentit tuli niin että opettaja ei just sillä hetkellä ollut siinä vieressä.. Tavallaan en edes osannut ajatella tätä etukäteen, mutta nyt kun siitä tuli puhetta muiden kanssa niin aloin kiinnittää huomiota... :( inhottavaa. 


Laskeutumisen jälkeen tehtiin vielä varmistamistesti seuraavan päivän seinäkiipeilyä varten niin että kaveri kiipesi tikkaita seinälle ja laskeutui sieltä toisen varmistaessa..


Köydet:

  • Dynaamiset: joustoa 30-40%
  • Staattiset (joustaa vain n. 4 %)
  • Mantteli-> suojaa ydintä
  • Ydin -> pienemmät säikeet, jotka jaettu pienempiin ja taas pienempiin säikeisiin..
Terävät kulmat hajottaa köysiä, ja esimerkiksi hiekan päällä ei käytetä köysiä jos niitä tallotaan
Köysien materiaali on nailonia, haperoituu iän kanssa. Kestää esim auringonpaisteessa vain vuoden ajan (UV-säteily!). Humakissa köydet uusitaan kunnosta riippumatta 8 vuoden välein.

Lenkit ja apuvälineet:
Nauhalenkit -> Varmistajien kiinnitykseen eli SLINGI. Nauhalenkeillä EI KIIPEILLÄ

Prusik-naru -> Pienempi naru joka toimii apukätenä eli lukitsee köyden juoksun mikäli käsi irtoaa laskeutumisessa.

Sulkurenkaat -> Sulkkarit, kiinnitellään
  • D-sulkkari
  • HMS sulkkari
Materiaali sulkkareissa lentokonealumiinia -> halkeamia sisällä, halkeamat samansuuntaisia.
 Kun sulkkari tippuu yli 2 m korkeudesta kovalle alustalle poistetaan se käytöstä. Pudotessa sulkkariin tulee halkeamia, mutta koska emme tiedä mihin suuntaan halkeamat lähtee, emme voi luottaa sen kestävyyteen.

Ruuvittomat sulkkarijatkeet (naru välissä, kaks sulkkaria) = Jatko

Varmistuslaitteet:
ATC = Air Traffic Control -> helppo
KriiKrii = vastaava toiminta kun auton turvavyössä. -> eniten onnettomuuksia, koska oletetaan sen olevan automaatti mitä se ei kuitenkaan ole.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti