tiistai 8. syyskuuta 2015

Sateiset seikkailut Sääksellä

Viikonloppu vähän venähti koska en halunnut ajaa sunnuntai-iltana pimeän päiten kotiin, niinpä maanantai aamu alkoi rattoisasti 250 kilometrin aamuajelulla kotikulmilta koululle. Onneksi oli aikaa kunnolla, sillä melkoista seikkailua oli tuo aamuruuhkassa ajelu vesisateessa..... No, kaikesta selvittiin.


Tänään ohjelmassa oli kanoottimelontaa. Olen viimeksi melonut kanootilla viime keväänä koulussa, ja vitsit se tuntui ihan kummalliselta kajakin jälkeen. Tuntu kun ei ois mitään hallintaa siihen vekottimeen kun sitä ei saanu niin hyvin kropalla kikkailtua mihinkään suuntaan.
Nellakin pääsi ekan kerran tälle syksylle mukaan kouluun

Ei ole olemassa huonoja ilmoja, vain huonoja varusteita. Niin voin allekirjoittaa tän! Investoin uuden sadepuvun ennen kurssin alkua, koska mulla ne kuluu myös arjessa aika tiheetä tahtia. Vettä tuli ihan kivasti ja vähän tuuli, mutta melonnan jälkeen olin ihan kuiva koska ulkovaatteet piti tosi hyvin vettä! Totesin melonnan lomassa ettei sadetta edes huomaa ellei pisaroita ala tuijottaa, Flow oli siis kohdillaan. Hanskoja kaipasin jossain kohtaa kunnes keksittiin että vesi on lämpempää kuin ilma eikä niitäkään enää sitten kaivannut.

Kanootilla melominen tuntui vaikeammalta, myös siksi että tuuli vei välillä ihan väärään suuntaan. Vaikeaa oli myös kuunnella perämiestä, koska oisin halunnut ite kääntää kanoottia tarpeen vaatiessa :D

Melonnan jälkeen huollettiin kanootit ja mentiin syömään. Syömisen jälkeen jatkettiin vielä luokassa: käytiin läpi itsenäiset harjoittelut, ensi viikon melontaharjoittelut ja muita mieleen juolahtavia juttuja.

Ensi viikolla olisi mahdollisuus meloa ja opetella itsenäisesti esimerkiksi tekniikoita, koska niitä tarvitaan EPP2 tutkinnossa. Mun ensi viikon suunnitelma (tai siis kuluvan viikon...)

Tiistai
Melontaa 9.15--> kajakeilla
Aamupäivällä tekniikoita, iltapäivällä melotaan porukalla paikakan x retkelle

Keskiviikko
7.00-11.00 Kanoottimelonta

Torstai
Uintia Uimahallissa, kirjallisia tehtäviä

Perjantai
Kirjallisia tehtäviä, videota ym rästejä




Kun tultiin luokkaan käytiin pieni ns fiiliskierros siitä miten kukakin koki melonnan onnistuneen olosuhteet huomioiden. Jokainen arvioi kuinka hyvin ryhmän näkökulmasta retki onnistui, eli ei omasta näkökulmasta. Keskiarvo oli 4/5. Tästä päästiin aasinsillalla aiheeseen mitkä tekijät vaikutti motivaatioon.

Motivaatio
Ryhmähenki
Kiinnostava aihe
Uuden oppiminen
Tieto siitä ettei olla koko päivää ulkona
Tauotonta toimintaa sateen vuoksi-> ei kylmety
Ennakko-odotus
Ohjaajan asenne, ohjaaja läsnä
Loppuleikki - jäi hyvä mieli
Onnistunut varustus
Aiemmat kokemukset
Välitavoitteet
Yhteistyö, yhteinen kokemus parin kanssa -> kohtalotoveri
Välineistö
Toiminnallisuus

Ohjaajasta huomiona: Ohjaajan pitää uskoa itseensä, kannustaa, vaikkei ryhmä olisikaan heti mukana. Ohjaajan asenne ratkaisee!!!

Leikittiin lopuksi melontaleikkinä pulloilla. Pulloissa oli vähän vettä jotta ne lentää edes johonkin (2l limsapullot). Pulloja heitettiin alkuun kolme ja perään huudettiin kanootin nimi jolle pullo oli tarkoitettu. Toisetkin sai ottaa pulloja kiinni kuitenkin. Leikissä joutui tekemään yhteistyötä perämiehen kanssa sekä sopimaan yhdessä taktiikoita, kuten esimerkiksi nopeutta ja liikkumissuuntaa. Pulloihin voisi esimerkiksi laittaa presidenttien nimet, jolloin luokka oppisi pelin lomassa esimerkiksi presidentit, tai muuten varioida. 
 Leikki-idea: laivanuupotus allaskajakeilla, superlon miekoilla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti