perjantai 18. syyskuuta 2015

Valmistautuminen, ruoka

Keskiviikko oli täynnä vain ruokaa, ruokaa ja vähän lisää ruokaa. Käytiin luennolla läpi erilaisia retkiruokia jotka olisivat hyviä vaelluksella.
 Tölkit, esim säilykkeet, ovat huonoja, koska ne sisältävät paljon vettä, vievät paljon tilaa sekä jätteet pitää kantaa pois maastosta maatumattomina. Nähtiin paljon erilaisia retkimuonavaihtoehtoja ja saatiin vähän käsitystä siitä millaista muonaa sinne vaellukselle ottaa mukaan ja millaisia määriä. Kun sisällä oltiin käyty asiat läpi, siirryttiin rantaan harjoittelemaan trangioiden käyttöä sekä avotulella nokipannukahveja.

Trangia oli mulle jo entuudestaan tuttu, joten sen suhteen en oppinut mitään uutta. Nokipannukahvienkeitto taasen tuli katsottua aika tarkasti vaikken kahvia juokaan, sillä Kuusamon reissulla tuo homma meni vähän pipariksi :D Jatkossa olen siinäkin mestari!

Luonnon oma tiskiharja - sammal
Meidän telttakuntaan kuuluu kaksi ihmistä, joten ruuan suunnittelu on myös helppoa kun kummallakaan ei ole allergioita. Päädyttiin, että syödään mahdollisimman paljon kasvisruokaa ne kolme vuorokautta kun maastossa ollaan. Tehtiin yhdessä ruokasuunnitelma: päivälliset syödään yhdessä + pe lounas, muuten ruuat hommataan itse.

Mun omat ruokasuunnitelmat on vielä vaiheessa, teen niistä oman postauksen. Mutta yhteiset suunnitelmat ovat tässä:

Tultiin siihen lopputulokseen että kuivataan kaikki kasvikset ja mausteina käytetään valmiita mausteseoksia. Itse meinaan syödä aamupalaksi puuroa (Elovenan pikapuuroa) ja lounaalla sitten ruisleipää tai nuudeleita. Myös omat herkut on erittäin tärkeät! Perus suklaan lisäksi mulla on mukana kuivattuja omenoita.


 

Olen jo hieman kypsä kaikenlaiseen shoppailuun.... Olen siis investoinut aikalain kaikki varusteet uusiksi, johtuen siitä että mulla on niille käyttöä myös tän kurssin jälkeenkin. Jotain juttuja mulla oli jo partion ajalta kun olin siellä alakouluikäisenä, kuten esimerkiks ruokailuvälineet, makuualustat, perjaatteessa rinkka, päiväreput jne.. Päiväreput on oikeesti ainoat joita voi kuvitella käyttävän (ja oikeesti ne on tosi hyvät, mut vaellukselle halusin silti toisenlaisen). Makuualustat oli ihan luksusta, voitin joskus ne partioarvasta tai vastaavasta kun myi paljon jotakin... Toinen oli Haltin ilmatäytteinen, ihanan pieneen tilaan mahtuva, mutta se on kadonnut! Se on kadonnut niin mystisesti ettei sitä löytynyt enää mistään. Rinkka taas oli ihan jäätävä, Jyskin 20€ versio vailla tukia tai säätöjä.. Ja ruokailuvälineetkin halusin laittaa uusiksi ihan vaan koska halusin. Tätähän varten raadan niska limassa viikonloppuyöt töitä ;) Noh eniveis, mulla on myös kaks hyvää makuupussia joiden pitäis kestää hullujakin pakkasia mutta niin vaan joka juhannus on kalajoen hiekoilla tullut jäädyttyä. Lisäksi koin valaistumisen että hyvänasteiset makuupussit saa myös pieninä paketteina.. Ja kun hoksasin että mun omat on hirveän isoja (ja painavia) niin pitihän sitä vielä lähteä kerran kaupoille. Tosin XXL kaupan ovista en päässyt enää sisälle, olen siellä aika monta sataa kertaa käynyt viimeisen 6kk aikana. Kaiken tämän tarinoinnin jälkeen voin todeta että semihyvä makuupussi löytyi Haglöfs Brand Outletista 54€ hintaan. Ei sen kanssa kovilla pakkasilla nukuta, mutta just ja just näille keleille sen pitäisi riittämään. Nyt mun shoppailuhalut on kyllä tapettu aika pitkäksi aikaa. Sitä vaan tulee ihan hulluksi kun saa kerrankin LUVALLA ostaa ihania ulkoiluvermeitä.

Ei kovin pieni, mutta puolta pienempi mitä vanhat. Kelpaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti